امروز : پنجشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۳
-
ورزش های شناختی
-
بازی های فکری و تمرکزی
-
بازی های الکترونیکی
-
فعالیت های ذهنی و حل مساله
عوامل تاثیرگذار بر عدم مشارکت دانش آموزان دخترمقطع متوسطه استان لرستان در فعالیت های ورزشی- تفریحی
دوره 1، شماره 1، 1403، صفحات 52 - 62
1 استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
3 دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
4 کارشناس ارشد تربیت بدنی، آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش منطقه 8، تهران، ایران.
چکیده :
هدف از مقاله حاضر بررسی عوامل تاثیرگذار عدم مشارکت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان لرستان در فعالیت های ورزشی- تفریحی بود. تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان لرستان تشکیل دادند (54632= N ). نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 381 دانش آموز دختر در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری پژوهش پرسشنامه استاندارد شده صیادفر با پایایی 84/ 0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) وآمار استنباطی(آزمون های کولموگروف اسمیرنوف و فریدمن) استفاده گردید. تحلیل ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 و در حد خطای 05/ 0 انجام گرفت. نتایج نشان داد بین کلیه عوامل تاثیر گذار بر عدم مشارکت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در فعالیت های ورزشی- تفریحی استان لرستان تفاوت معنی داری وجود دارد و در مجموع موانع عدم مشارکت دختران در فعالیت های ورزشی- تفریحی استان لرستان، به ترتیب اولویت شامل: موانع ساختاری، موانع زمانی و امکاناتی، موانع خانوادگی و توانمندی ها بود. با توجه به این که در این تحقیق عامل ساختاری مهمترین عامل عدم مشارکت دانش آموزان دختر درعرصه ورزش بود، نیاز به تحولات سازنده در بهبود وضعیت زیر ساخت ها از جمله تامین امکانات و فضاهای ورزشی در دسترس عموم، بهبود حمل و نقل عمومی و استاندارد و ایمن سازی تجهیزات و اماکن ورزشی عمومی بود.
هدف از مقاله حاضر بررسی عوامل تاثیرگذار عدم مشارکت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان لرستان در فعالیت های ورزشی- تفریحی بود. تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان لرستان تشکیل دادند (54632= N ). نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 381 دانش آموز دختر در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری پژوهش پرسشنامه استاندارد شده صیادفر با پایایی 84/ 0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) وآمار استنباطی(آزمون های کولموگروف اسمیرنوف و فریدمن) استفاده گردید. تحلیل ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 و در حد خطای 05/ 0 انجام گرفت. نتایج نشان داد بین کلیه عوامل تاثیر گذار بر عدم مشارکت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در فعالیت های ورزشی- تفریحی استان لرستان تفاوت معنی داری وجود دارد و در مجموع موانع عدم مشارکت دختران در فعالیت های ورزشی- تفریحی استان لرستان، به ترتیب اولویت شامل: موانع ساختاری، موانع زمانی و امکاناتی، موانع خانوادگی و توانمندی ها بود. با توجه به این که در این تحقیق عامل ساختاری مهمترین عامل عدم مشارکت دانش آموزان دختر درعرصه ورزش بود، نیاز به تحولات سازنده در بهبود وضعیت زیر ساخت ها از جمله تامین امکانات و فضاهای ورزشی در دسترس عموم، بهبود حمل و نقل عمومی و استاندارد و ایمن سازی تجهیزات و اماکن ورزشی عمومی بود.
کلمات کلیدی :
دانش آموزان دختر، عدم مشارکت، فعالیت های ورزشی
دانش آموزان دختر، عدم مشارکت، فعالیت های ورزشی
-
89
-
3
-
1403/01/28
-
1403/03/09
-
1403/07/26