-
ورزش های شناختی
-
بازی های فکری و تمرکزی
-
بازی های الکترونیکی
-
فعالیت های ذهنی و حل مساله
رابطه تحریک پذیری با پرخاشگری در دانش آموزان تک سرپرست (طلاق) با نقش میانجی انگیزه مشارکت در ورزش
دوره 1، شماره 1، 1403، صفحات 62 - 77
1- دکترای روانشناسی حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تحریک پذیری با پرخاشگری در دانش آموزان از خانواده طلاق با نقش میانجیگری انگیزه مشارکت در ورزش در شهرستان ابهر 1402-1403 می¬باشد. پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری می¬باشد که جامعه آماری مدارس متوسطه دوم دختران شهرستان ابهر که از خانواده های طلاق و بی انگیزه در به فعالیتها و مهارتهای حرکتی (جابجایی و دستکاری) بودند و از بین آنها نمونه250 نفری به صورت هدفمند در دسترس انتخاب شدند. اجرای پژوهش به صورت کتابخانه¬ای و میدانی استفاده از پرسشنامه¬های، انگیزه مشارکت در ورزش، تحریک پذیری و پرخاشگری بود. جهت تحلیل داده¬ها از نرم افزارspss نسخه 23 و Amose نسخه 23 استفاده و از ضریب همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر به روش حداکثر درستنمایی استفاده شد. یافته¬های حاصل از پژوهش نشان داد همبستگی بین انگیزه مشارکت در ورزش با پرخاشگری، تحریک پذیری به ترتیب؛ 713/0، 878/0 است .(P<0.001) انجام آزمون به روش حداکثر درستنمایی نشان داد: با افزایش انگیزه مشارکت در ورزش (پرخاشگری و تحریک پذیری) در بین این دانش آموزان کاهش می¬یابد. مقدارCMIN/DF محاسبه شده برابر با 296/1 است. مقدار RMSEA برابر با 023/0 است. بین تحریک پذیری با پرخاشگری در بین این دانش آموزان با نقش میانجی انگیزه مشارکت در ورزش رابطه وجود دارد. و مشارکت افراد را در ورزشهای حرکتی افزایش می¬دهد. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می¬توان گفت انگیزه مشارکت ورزش می¬تواند خلا موجود این گونه نوجوانان را تا حدی جبران نماید. و آنها را در توان حرکتی و مشارکت مهارتهای حرکتی توانمند سازد.
کلمات کلیدی :