امروز : پنجشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۳
-
ورزش های شناختی
-
بازی های فکری و تمرکزی
-
بازی های الکترونیکی
-
فعالیت های ذهنی و حل مساله
بررسی رابطه سلامت روان دانشجویان با مسئولیت پذیری و انگیزش یادگیری در کلاس با نقش تعدیل مشارکت در ورزش
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دکترای روانشناسی ورزشی رفتار حرکتی- خوارسگان دانشگاه آزاد اسلامیshahinkalantari54@yahoo.com
چکیده :
هدف: هدف انجام این پژوهش بررسی رابطه سلامت روان دانشجویان با مسئولیت پذیری و انگیزش یادگیری در کلاس با نقش تعدیل مشارکت در ورزش می¬باشد. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و جز پژوهشهای همبستگی می¬باشد. جهت انجام پژوهش در دو بخش مطالعات کتابخانه¬ای جهت مطالعه مباحث نظری بررسی اسناد، کتب، مقالات، پایان نامه¬ها و غیر و در بخش میدانی از پرسشنامه یادگیری، سلامت عمومی و مسئولیت پذیری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد مقطع کارشناسی رشته¬های روانشناسی، علوم تربیتی و الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان بود که به صورت یک نمونه تصادفی و در دسترس با حجم نمونه 280 نفر به عنوان نمونه تمام شمار انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارspss , AMOSE نسخه 23 استفاده گردید. که در بخش توصیفی (گرایش مرکزی و پراکندگی) در بخش استنباطی از (نمودار تعدیل همبستگی و آنوا) استفاده گردید. پایایی تمام پرسشنامه ها بالای0.9 گزارش گردید. یافته¬ها: نتایج حاصل از نقش تعدیلی مشارکت ورزشی و سلامت عمومی نرم افزار آیموس نشان داد: دانشجویان مشارکت در ورزش با مسئولیت پذیری دارای بیشترین همبستگی94/0، و همچنین با یادگیری دارای همبستگی 9/0 هستند. از سویی بررسی آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد: بین مسئولیت پذیری و مشارکت ورزشی دانشجویان (91/117F=) تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). بین یادگیری و مشارکت ورزشی دانشجویان (428/9F=) تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). نتیجه گیری: با توجه به اینکه دانشگاه ها مهمترین نهاد اجتماعی افراد است، توجه به ورزش و مشارکت دادن افراد به ورزش می¬تواند آنها را برای آینده بهتر تربیت کند. توجه به واحد تربیت بدنی، جدی گرفتن برنامه¬های تربیت بدنی و معرفی ورزشهای مختلف و برگزاری مسابقات دانشجویی علاوه بر معرفی و شناخت استعداد و مهارت آنها اثر گذار خواهد بود. می¬تواند در تربیت سازنده و حضور در فعالیتهای اجتماعی و برنامه¬ها و اهداف مثبت زندگی یاریگر باشد.
هدف: هدف انجام این پژوهش بررسی رابطه سلامت روان دانشجویان با مسئولیت پذیری و انگیزش یادگیری در کلاس با نقش تعدیل مشارکت در ورزش می¬باشد. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و جز پژوهشهای همبستگی می¬باشد. جهت انجام پژوهش در دو بخش مطالعات کتابخانه¬ای جهت مطالعه مباحث نظری بررسی اسناد، کتب، مقالات، پایان نامه¬ها و غیر و در بخش میدانی از پرسشنامه یادگیری، سلامت عمومی و مسئولیت پذیری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد مقطع کارشناسی رشته¬های روانشناسی، علوم تربیتی و الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان بود که به صورت یک نمونه تصادفی و در دسترس با حجم نمونه 280 نفر به عنوان نمونه تمام شمار انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارspss , AMOSE نسخه 23 استفاده گردید. که در بخش توصیفی (گرایش مرکزی و پراکندگی) در بخش استنباطی از (نمودار تعدیل همبستگی و آنوا) استفاده گردید. پایایی تمام پرسشنامه ها بالای0.9 گزارش گردید. یافته¬ها: نتایج حاصل از نقش تعدیلی مشارکت ورزشی و سلامت عمومی نرم افزار آیموس نشان داد: دانشجویان مشارکت در ورزش با مسئولیت پذیری دارای بیشترین همبستگی94/0، و همچنین با یادگیری دارای همبستگی 9/0 هستند. از سویی بررسی آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد: بین مسئولیت پذیری و مشارکت ورزشی دانشجویان (91/117F=) تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). بین یادگیری و مشارکت ورزشی دانشجویان (428/9F=) تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). نتیجه گیری: با توجه به اینکه دانشگاه ها مهمترین نهاد اجتماعی افراد است، توجه به ورزش و مشارکت دادن افراد به ورزش می¬تواند آنها را برای آینده بهتر تربیت کند. توجه به واحد تربیت بدنی، جدی گرفتن برنامه¬های تربیت بدنی و معرفی ورزشهای مختلف و برگزاری مسابقات دانشجویی علاوه بر معرفی و شناخت استعداد و مهارت آنها اثر گذار خواهد بود. می¬تواند در تربیت سازنده و حضور در فعالیتهای اجتماعی و برنامه¬ها و اهداف مثبت زندگی یاریگر باشد.
کلمات کلیدی :
مسئولیت پذیری، سلامت عمومی، انگیزش یادگیری، مشارکت ورزشی
مسئولیت پذیری، سلامت عمومی، انگیزش یادگیری، مشارکت ورزشی