امروز : پنجشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۳
-
ورزش های شناختی
-
بازی های فکری و تمرکزی
-
بازی های الکترونیکی
-
فعالیت های ذهنی و حل مساله
بررسی تأثیر 8 هفته بازی رایانه¬ای حرکتی با تأکید بر نقش فراهم¬سازها بر مهارت¬های حرکتی درشت کودکان دارای اختلال حرکت
دوره 1، شماره 1، 1403، صفحات 1 - 15
1 دکترای رشد و تکامل حرکتی، گروه تربیت بدنی، آموزش و پرورش، بابل، ایران
2 کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی، آموزش و پرورش، بابل، ایران
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر 8 هفته بازی رایانه¬ای حرکتی با تأکید بر نقش فراهم¬سازها بر مهارت¬های حرکتی درشت کودکان دارای اختلال حرکت بود. پژوهش به صورت نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش-آموزان پیش دبستانی و دبستانی شهرستان بابل که شرایط ورود به تحقیق بود. با توجه به حجم وسیع جامعه مورد پژوهش برای انتخاب نمونه از روش نمونههای در دسترس استفاده شد و حضور شرکت کنندگان به صورت داوطلبانه بود. پس از انجام پیش¬آزمون با استفاده از چک لیستی که بر مبنای آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ (2017) تهیه شده بود، 40 نفر که دارای تأخیر رشدی بودند انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده در 2 گروه 20 نفری (آزمایشی و کنترل) گزینش شدند. به منظور نرمال بودن داده¬ها از آزمون K-S استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بين ميانگين نمرات مهارتهای حرکتی درشت (جابجایی و دستکاری) آزمودني¬ها بر حسب عضویت گروهی تفاوت معناداري وجود دارد (001/0=P؛ 37/0=η2p). استفاده از بازیهای رایانه¬ای حرکتی باعث بهبود مهارت¬های حرکتی درشت در گروه آزمایشی شده است. بنابراین، میتوان با طراحی برنامه متناسب رشدی- حرکتی و مناسب¬سازی محیط آموزش برای کودکان دارای اختلال حرکت، زمینه را برای رشد حرکات پایه که اساس رشد مهارتهای ورزشی هستند را در کودکان دارای تأخیر حرکتی فراهم نمود.
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر 8 هفته بازی رایانه¬ای حرکتی با تأکید بر نقش فراهم¬سازها بر مهارت¬های حرکتی درشت کودکان دارای اختلال حرکت بود. پژوهش به صورت نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش-آموزان پیش دبستانی و دبستانی شهرستان بابل که شرایط ورود به تحقیق بود. با توجه به حجم وسیع جامعه مورد پژوهش برای انتخاب نمونه از روش نمونههای در دسترس استفاده شد و حضور شرکت کنندگان به صورت داوطلبانه بود. پس از انجام پیش¬آزمون با استفاده از چک لیستی که بر مبنای آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ (2017) تهیه شده بود، 40 نفر که دارای تأخیر رشدی بودند انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده در 2 گروه 20 نفری (آزمایشی و کنترل) گزینش شدند. به منظور نرمال بودن داده¬ها از آزمون K-S استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بين ميانگين نمرات مهارتهای حرکتی درشت (جابجایی و دستکاری) آزمودني¬ها بر حسب عضویت گروهی تفاوت معناداري وجود دارد (001/0=P؛ 37/0=η2p). استفاده از بازیهای رایانه¬ای حرکتی باعث بهبود مهارت¬های حرکتی درشت در گروه آزمایشی شده است. بنابراین، میتوان با طراحی برنامه متناسب رشدی- حرکتی و مناسب¬سازی محیط آموزش برای کودکان دارای اختلال حرکت، زمینه را برای رشد حرکات پایه که اساس رشد مهارتهای ورزشی هستند را در کودکان دارای تأخیر حرکتی فراهم نمود.
کلمات کلیدی :
مداخلات رایانه¬ای حرکتی، ایکس باکس کینکت، مهارت حرکتی، فراهم¬سازها
مداخلات رایانه¬ای حرکتی، ایکس باکس کینکت، مهارت حرکتی، فراهم¬سازها
-
46
-
0
-
1402/06/29
-
1402/10/20
-
1403/02/03