امروز : پنجشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۳
معرفی نشریه

001

نشریه همکار
بررسی تأثیر 8 هفته بازی رایانه¬ای حرکتی با تأکید بر نقش فراهم¬سازها بر مهارت¬های حرکتی درشت کودکان دارای اختلال حرکت
دوره 1، شماره 1، 1403، صفحات 1 - 15
نویسندگان : محمدباقر فرقانی اوزرودی* 1 ، مجتبی برارزاده گریودهی 2

1 دکترای رشد و تکامل حرکتی، گروه تربیت بدنی، آموزش و پرورش، بابل، ایران

2 کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی، آموزش و پرورش، بابل، ایران

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر 8 هفته بازی رایانه¬ای حرکتی با تأکید بر نقش فراهم¬سازها بر مهارت¬های حرکتی درشت کودکان دارای اختلال حرکت بود. پژوهش به صورت نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش-آموزان پیش دبستانی و دبستانی شهرستان بابل که شرایط ورود به تحقیق بود. با توجه به حجم وسیع جامعه مورد پژوهش برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌های در دسترس استفاده شد و حضور شرکت کنندگان به صورت داوطلبانه بود. پس از انجام پیش¬آزمون با استفاده از چک لیستی که بر مبنای آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ (2017) تهیه شده بود، 40 نفر که دارای تأخیر رشدی بودند انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده در 2 گروه 20 نفری (آزمایشی و کنترل) گزینش شدند. به منظور نرمال بودن داده¬ها از آزمون K-S استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بين ميانگين نمرات مهارت‌های حرکتی درشت (جابجایی و دستکاری) آزمودني¬ها بر حسب عضویت گروهی تفاوت معناداري وجود دارد (001/0=P؛ 37/0=η2p). استفاده از بازی‌های رایانه¬ای حرکتی باعث بهبود مهارت¬های حرکتی درشت در گروه آزمایشی شده است. بنابراین، می‌توان با طراحی برنامه‌ متناسب رشدی- حرکتی و مناسب¬سازی محیط آموزش برای کودکان دارای اختلال حرکت، زمینه را برای رشد حرکات پایه که اساس رشد مهارت‌های ورزشی هستند را در کودکان دارای تأخیر حرکتی فراهم نمود.
کلمات کلیدی :
مداخلات رایانه¬ای حرکتی، ایکس باکس کینکت، مهارت حرکتی، فراهم¬سازها
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !