-
ورزش های شناختی
-
بازی های فکری و تمرکزی
-
بازی های الکترونیکی
-
فعالیت های ذهنی و حل مساله
بررسی تأثیر 8 هفته بازی رایانه¬ای حرکتی با تأکید بر نقش فراهم¬سازها بر مهارت¬های حرکتی درشت کودکان دارای اختلال حرکت
دوره 1، شماره 1، 1403، صفحات 1 - 14
1- دکترای رشد و تکامل حرکتی، گروه تربیت بدنی، آموزش و پرورش، بابل، ایران
2- کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی، آموزش و پرورش، بابل، ایران
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر 8 هفته بازی رایانه¬ای حرکتی با تأکید بر نقش فراهم¬سازها بر مهارت¬های حرکتی درشت کودکان دارای اختلال حرکت بود. پژوهش به صورت نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش-آموزان پیش دبستانی و دبستانی شهرستان بابل که شرایط ورود به تحقیق بود. با توجه به حجم وسیع جامعه مورد پژوهش برای انتخاب نمونه از روش نمونههای در دسترس استفاده شد و حضور شرکت کنندگان به صورت داوطلبانه بود. پس از انجام پیش¬آزمون با استفاده از چک لیستی که بر مبنای آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ (2017) تهیه شده بود، 40 نفر که دارای تأخیر رشدی بودند انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده در 2 گروه 20 نفری (آزمایشی و کنترل) گزینش شدند. به منظور نرمال بودن داده¬ها از آزمون K-S استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بين ميانگين نمرات مهارتهای حرکتی درشت (جابجایی و دستکاری) آزمودني¬ها بر حسب عضویت گروهی تفاوت معناداري وجود دارد (001/0=P؛ 37/0=η2p). استفاده از بازیهای رایانه¬ای حرکتی باعث بهبود مهارت¬های حرکتی درشت در گروه آزمایشی شده است. بنابراین، میتوان با طراحی برنامه متناسب رشدی- حرکتی و مناسب¬سازی محیط آموزش برای کودکان دارای اختلال حرکت، زمینه را برای رشد حرکات پایه که اساس رشد مهارتهای ورزشی هستند را در کودکان دارای تأخیر حرکتی فراهم نمود.
کلمات کلیدی :